1. súkromné gymnázium v Bratislave, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava, 02 / 50 20 46 11, info (zavináč) 1sg.sk
Najnovšie na stránke
Všeobecné informácie
Študenti
Učitelia

Ďalšia facka demokracii .....

Kalifornia patrí medzi najdemokratickejšie štáty. Ľudia rozhodujú v referende o závažných, ale aj menej závažných otázkach. To je vláda ľudu. Napriek tomu je Kalifornia stále na hranici insolventnosti. Prečo, veď o väčšine problémov rozhodujú demokraticky. Otázka možno je nakoľko je ich rozhodovanie dostatočne odborné.

Majú občania čas venovať sa pri referende hlbšie problémom, o ktorých hlasujú? Nepodľahnú skôr manipulácii lobistických skupín, ktoré majú peniaze a aj motív trpezlivo sa venovať vytváraniu mediálneho obrazu podľa svojich potrieb? Týmto otázkam sa venuje americký politológ Fareed Zakaria v knihe Budúcnosť slobody. V časoch rozkvetu demokracie kdekoľvek na svete bola pri rozhodovaní vždy jedna prázdna stolička, na ktorej sedeli všetkými uznávané a uctievané hodnoty. Kde sú teraz, keď z ministrov sú politickí pokrývači prianí svojich straníckych šéfov a tí zase vplyvných lobistov?

Všimnime si ako umne pracuje náš pán minister Čaplovič. Vyzerá to tak, že to, čo sa mu darí je plniť zákony manipulácie davu. Rozdeľuj a panuj, je známy výrok už storočia. Vytvor nepriateľa a môžeš konať! V histórii sa to opakuje so stálou pravidelnosťou vždy vtedy, keď vodca potrebuje mať z ľudí stádo a nie rozmýšľajúcich jedincov. Následky boli a sú vždy tragické a to nemusíme spomínať len Inkvizíciu, Hitlera a Židov.

Pánovi ministrovi vybrali nepriateľa Jeho školstva. Za mediálnu masáž verejnosti by sa nemusel hanbiť ani v Kalifornii. Začal v spolupráci s odborármi skôr ako bol menovaný do úradu. Nepriateľom nášho výborného školstva sú predsa súkromné školy a to aj napriek tomu, že ich absolventom je aj syn jeho straníckeho šéfa. Tam tečú naše peniaze. Sporíte sa o platy učitelíkovia? Pozrite koľko zarábajú učitelia na súkromných školách! A ešte majú štátnu dotáciu!! Preč s nimi!!!!!!!!!!!

Platy učiteľov súkromných škôl sú rovnako žalostne nízke ako všetkých ostatných. Rozdiel je len v tom, že väčšina je nie o 14.00 ani o 17.00 doma, že väčšina robí často aj v sobotu a nedeľu, ale nie v druhom zamestnaní, ale na vlastnej škole. Táto práca je zaplatená navyše, ale nie z peňazí nás daňových poplatníkov, ale zo školného rodičov, ktorí platia dane ako každý iný aj na školstvo a ešte aj školné za deti v súkromnej škole.

Štát má povinnosť dotovať štúdium každého žiaka rovnakou mierou bez ohľadu na školu, ktorú navštevuje. Každý žiak je občanom tohto štátu a rodič má právo na výber vzdelávacej cesty zo zákona.

To, že po zrušení súkromnej školy budú tie isté peniaze vynaložené na žiaka v inej škole je pre nášho pána ministra ťažká matematika. Kde sa teda ušetrí? Ťaženie proti súkromným školám nemá iný zmysel, len živiť najnižšie ľudské pudy ako je závisť a nenávisť voči iným. Pamätajme na históriu, ktorá sa opakuje, a na ktorú využívaný dav vždy doplatil.

Čo prinášajú súkromné školy nám všetkým?

1. Väčšina súkromných škôl sídli v budovách, do ktorých štát desaťročia nič neinvestoval a zriaďovateľ na ich zveľadenie nedostal od štátu ani jedno €, rovnako ako na kúrenie, svietenie, vodu alebo riešenie havarijných stavov, alebo nutnú rekonštrukciu sociálnych zariadení a napriek tomu sa o ne príkladne stará.

2. Väčšina zriaďovateľov súkromných škôl sú učitelia, ktorí chceli mať trochu viac slobody v realizácii vzdelávania, lebo si myslia, že to vedia robiť. O nové nápady overené vo vlastnej škole sa delia s celou verejnosťou bezplatnými kurzami pre učiteľov aj verejných škôl, prednáškami na konferenciách u nás aj po celej Európe, otvorenými hodinami pre Metodické centrá atp. Každý vymenovaný fakt sa dá dokladovať.

3. Väčšina zriaďovateľov súkromných škôl sa cíti bezvýhradne zodpovedná voči verejnosti, voči rodičom svojich žiakov a predovšetkým voči žiakom samým, čo sa vo veľkej miere nedá povedať o ostatných zriaďovateľoch (nemyslíme, že z ich zlého úmyslu), či sú to samosprávy, či VUC-ky, alebo štát.

4. Väčšina zriaďovateľov je si vedomá vstupu do konkurenčného prostredia verejných škôl, ktoré majú históriu a istotu štátu, ktorý ich podrží pri dlhoch za kúrenie, haváriách a pod. a podľa toho sa snažia.

5. Nesú svoju kožu na trh vzdelávania. Ak nebudú dobrí, ak nebudú chcieť poskytovať viac a lepšie ako ostatní, zaniknú, lebo nebudú mať žiakov. Majú silný motív pre napredovanie.

6. Vytvárajú potrebné konkurenčné prostredie pre verejné školy. Tak prispievajú ku rastu nárokov verejnosti na dianie v školách a tiež ku tlaku na štát pre navýšenie financií do školstva.

Počet súkromných škôl na Slovensku je žalostne malý (2%). Zámerne sa vyslovujeme o väčšine zriaďovateľov súkromných škôl. Tak ako sú verejné školy vynikajúce a veľmi slabé, tak isto sú aj súkromné vynikajúce a veľmi slabé. Úlohou ministerstva by malo byť prezentovať kvality ideálnej školy a dať slobodu školám v ceste za jej naplnením. Je tragédiou národa, ak jej čelní predstavitelia v rezorte nevedia, čo znamená kvalitná škola a preto mediále masírujú spoločnosť predstavou vyrobeného nepriateľa.

RNDr. Mária Smreková,
riaditeľka 1. Súkromného gymnázia v Bratislave a Súkromnej základnej školy



Dnes sa supluje za:

Daniela Lahvičková, Drahoslava Rapantová, Eva Babejová,

Obed zajtra

Polievka: Vidiecka A:1
1.Kurací steak s Nivovou omáč., opek. zemiaky A:1,7
2.Šišky s ovocnou penou A:1,3,7
3.Cestovinový šalát s krabími tyčinkami A:1,4,7
4.Kurací steak, čerstvá zelenina A:1
5.Námornícke bravčové soté, ryža, šalát A:1,3
Diéta:Námornícke bravčové soté, ryža, kapustový šalát
Polievka 2:Karfiolová so zeleninou A:9
7.Kuracie kung pao s ryžou, kapust. šalát A:5,6
8.Bravčový obrátený rezeň , zemiaky, cvikla A:1,3

Kalendár

24.04 - 30.04.2018
Expedícia Slovensko AB
26.04.2018
Goetheho pamätník ISCED2
do 27.04.2018
návrh prijímačiek
30.04.2018
školenie učiteľov, riaditeľské voľno pre študentov
00.05.2018
__________MÁJ______________
do 03.05.2018
záverečné testy FR
od 07.05.2018
záverečné skúšky – EIHLKN
07.05.2018
klasifikačná konferencia FR
do 09.05.2018
pripraviť pozvánky na stretnutie s rodičmi
10.05.2018
STRETNUTIE S RODIČMI 1.W, 2.T, 3.P, 4.O
do 10.05.2018
2. priebežné testy – EIHLKN
11.05.2018
rozlúčka s FR
14.05 - 18.05.2018
akademický týždeň (ak nám povolia 1.termín maturít)
14.05.2018
PRIJÍMAČKY 8-ročné, 4-ročné (9.A SJ a M)
15.05.2018
STRETNUTIE S RODIČMI 3.E,I,2.H,L,1.K,N,5.M,6.J,7.G,8.C,8.D,9.A,V,U,S,B
17.05.2018
PRIJÍMAČKY 8-ročné, 4-ročné (aj B, ale len M)
od 21.05.2018
maturity 1. termín
do 22.05.2018
cez eŽK – uzavretie priebežnej klasifikácie (+15 %) EIHLKN
od 23.05.2018
záverečné testy – EI