1. súkromné gymnázium v Bratislave, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava, 02 / 50 20 46 11, info (zavináč) 1sg.sk
Najnovšie na stránke
Všeobecné informácie
Študenti
Učitelia

Zistil som, že skoro každý má na niečo talent

Tento rok sme sa prvýkrát zapojili do súťaže Špongia. „Naša hra bola hlavne vtipná.“ „Zistil som, že skoro každý má na niečo talent.“ „Hlavne niektoré chyby hry boli nadmieru zábavné, ale z chýb sa predsa učíme, nie?“ Aj to sú odpovede našich súťažiacich tímov, ktorým sme položili pár otázok.

Špongia (http://www.smnd.sk/mikey/PHP/spongia/spongia_2014/) je stredoškolská súťaž v programovaní počítačových hier. Súťažiaci majú 17 dní na to, aby na zadanú tému spravili najlepšiu hru, akú dokážu. Súťaží sa v tímoch. Tohtoročnou témou hry bola detektívka. Najprv sme si mysleli, že názov Špongia vznikol preto, lebo nasajeme veľa nových vedomostí alebo 17 intenzívnych dní vysaje z nás všetku energiu, no v skutočnosti to je skratka z názvu: Športové programovanie oči neodpudzujúcich grafických interaktívnych aplikácií.

Z našej školy sa do súťaže prihlásili tri tímy. Bola to naša prvá účasť v tejto súťaži. Najmladší tím bol z triedy Heralds – „Spongeboob“, ktorý tvorili Martin Sukdolák a Tomáš Plančák. Kvinta Falcons zostavila tím „The programmers“ a súťažili Adam Kollár, Martin Lukačka, Adam Hrinko a Mikuláš Galanda. Hru naprogramovali v prostredí Scratch, na prezentácii hra zaujala a nápadmi aj pobavila publikum. Môžete si ju vyskúšať (stiahnuť), ak máte na počítači Scratch 1. The programmers nakoniec získali 6. miesto.

Maturanti nakoniec zostavili dva tímy – „EXCEPTION-al“ a „SIGSEGV“. Tím „EXCEPTION-al“ tvorili Tomáš Jašek, Marek Tomeček, Richard Beňo, Michal Zopp a Daniel Podstavek. Hru naprogramovali v Jave, môžete si ju zahrať (stiahnuť).

Tím „SIGSEGV“ tvorili Dušan Baran, Tomáš Palčo, Jakub Krátky, Filip Černák a Matej Očovský. Zahrajte si aj ich hru, ktorá je tiež v Jave (stiahnuť).

Čo hovoria o 17 dňoch programovania súťažné tímy?

Ako sa vám programovalo v tíme?

Tomáš Jašek: Na začiatku bolo pre nás najťažšie rozdeliť si úlohy, potom všetko išlo ako po masle - programovali sme paralelne s kreslením a písaním príbehu. Neboli sme úplne zosúladení a veľa vecí sme robili na poslednú chvíľu. Väčšina hry sa zrodila v piatok pred odovzdaním, ale to bolo aj kvôli časovému deficitu. Zo 17 dní, ktoré sme na to mali, sme naplno využili asi tak 5 - 6, ale napriek tomu sme radi, že sme sa na to nakoniec dali. Na pobavenie spomeniem, že pôvodný plán bolo spraviť hru s názvom "7 dní Michaela Greenwicha", čo sa v priebehu tvorby hry zmenilo na "1 deň Jasona Grahama", čiže sme okrem vynechania 6 dní pomenovali hru podľa zápornej postavy. Ale nevadí to, lebo táto záporná postava bola v ten deň zničená.
Dušan Baran: Myslím si, že chalanov bavilo robiť v tíme, zdá sa mi, že si to skúsili prvýkrát, ale to nevadilo, lebo teamwork bol super a mali sme veľa nápadov. Trochu som neodhadol čas a všetko sme urobili naraz, ale to bola viac-menej chyba vedenia... moja. Úlohy sme si rozdelili rýchlo - ja som programoval a ostatní robili všetko ostatné. Zistil som, že skoro každý má na niečo talent. Napríklad, že Tomáš Palčo vie super kresliť.... aj keď to dlho trvá.

Čo vás najviac bavilo pri tvorení hry?

Tomáš Jašek: Každého z tímu niečo iné, mňa konkrétne veľmi bavilo nahadzovanie kampane do dobre naprogramovaného enginu.
Dušan Baran: Aj keď hra bola urobená hlavne posledný deň, musím sa priznať, že mňa extrémne bavila, aj teraz som si ju zahral. Časť s kreslením tiež nebola zlá, ale najhoršie bolo programovanie.

Kam ste sa vďaka súťaži posunuli?

Jakub Krátky: Zistili sme, že by bola vektorová grafika lepšia ako rastrová, s ktorou sme robili. A bol by dobrý aj druhý programátor, ktorý by mohol pomáhať pri chybách, ale aj celkovo.
Tomáš Jašek: Všetci sme sa niekam posunuli. Ja som napríklad zistil, že moja knižnica na obrázky nefunguje na windowse, ale až tak mi to neprekážalo, ak sa mám priznať. (Pozn. redakcie: hru programovali v Linuxe). Hru založenú na "point 'n' click" princípe som ešte nikdy neprogramoval, čiže to bola takisto zaujímavá skúsenosť a naučil som sa, ako si mám v takej hre navrhnúť štruktúru programu, aby ma to o pár týždňov nedobehlo a nemusel som prerábať celý program kvôli hlúpym chybám.
Dušan Baran: Ja som zistil, že som sa asi "asi“ precenil, keď som hovoril, že to zvládneme. Nikdy som neprogramoval hru, ktorá by mala nejaký príbeh, a tak som sa niečo nové naučil aj z toho. Naša hra bola hlavne vtipná a dosť sa inšpirovala inými známymi hrami, a tak som zistil, aké ľahké je naprogramovane tých hier. Napriek všetkému ma hra veľmi baví. A chalani zistili, aké to je pracovať v tíme, ktorý niečo programuje.

A čo hovoria o úspešnej účasti v tíme študenti z triedy Falcons?

Adam Hrinko: V našej skupine sme spolupracovali výborne, aj keď nás tlačil čas a občas sme boli nervózni. Pracovná atmosféra prevládala aj na teambuildingu, kde sme dolaďovali posledné veci v našej hre. Čo sa nám vyplatilo, lebo ako jeden z mála tímov sme hru dokončili. Najviac nás asi bavili chvíle, keď sme robili na hre spoločne. Hlavne niektoré chyby hry boli nadmieru zábavné, ale z chýb sa predsa učíme, nie? Určite by sme chceli ísť na túto súťaž aj budúci rok, ale naša hra bude oveľa lepšia. Publiku sa na hre najviac páčili maličkosti, detaily. Páčili sa im zvuky, napríklad kikiríkanie kohúta alebo zvuk motora auta alebo smiešna postava detektíva (hlavná postava). Patrili sme k najmladším súťažiacim, čo bola aj výhoda, lebo sa od nás veľa neočakávalo, ale výsledok bol vydarený. Videli sme staršieho súťažiaceho, ktorý súťažil exhibične a hru vytváral jeden rok. Jeho hra naozaj stála zato a máme sa od neho čo učiť.

Akú hru naprogramoval najmladší tím z triedy Heralds – „Spongeboob“?

Martin Sukdolák: Programovali sme hru, ktorá je na založená na hľadaní predmetov skrytých v miestnosti. Najprv mal hráč 15 sekúnd na prezretie si obete trestného činu. Potom hráč musel tipovať, ktorá z uvedených stôp je tá správna. Ak ju uhádol, posunulo ho to ďalej, inak získal trestné body. Takto prechádzal štyrmi otázkami a podľa ich uhádnutia sa vpravo odhaľoval zločinec.

Ako ste to časovo stihli, ako ste si rozdelili prácu a čo vás najviac bavilo?

Martin Sukdolák: Na prípravu sme mali málo času, lebo v rovnakom čase sme pracovali aj na školskom projekte. Najviac nás bavilo programovanie, ja som bol hlavný programátor a Tomáš bol tvorca nápadov, pripravoval grafiku, testoval hru a niektoré veci opravoval a vylepšoval. Bohužiaľ sme nešli na prezentáciu, lebo sme boli v tom čase na exkurzii vo Viedni. No chceme sa zúčastniť aj budúci rok a chceme vyskúšať aj iný programovací jazyk, teraz sme programovali v Scratch-i.

Čo hovorí o súťaži a programovaní hry líder najlepšie umiestneného tímu z našej školy?

Adam Kollár: Sme šťastní, že sme sa umiestnili na 6. mieste, čo vzhľadom na kvalitu hier našich súperov bolo veľmi dobré. Súťažili sme aj proti našim spolužiakom z vyššieho ročníka, ktorí skončili na 13. mieste. Reakcie publika na našu hru boli úžasné. Prišli sa pozrieť aj malé deti, ktoré sme pobavili najmä vtipnými zvukmi a opakujúcimi sa úlohami v hre. Naprogramovanie našej hry nám trvalo 12 hodín a potrápili sme sa s nedostatkami Scratchu.
Scratch má ale aj svoje výhody a jednou z nich je rýchlosť programovania. Jeden tím zo súťaže programoval hru 60 hodín a nemali hru takú dobrú ako my. Tento tím sa umiestnil na 11. mieste. Predbehli sme aj tímy, ktoré naprogramovali rôzne 3D hry. Z tejto súťaže si odnášame veľa pozitívnych skúseností. Jednou z nich je, že krása hry sa skrýva v detailoch. Spomenuli to aj porotcovia, keď povedali, že je to vidieť na našej hre. Do ďalšej súťaže sa plánujeme naučiť zložitejší programovací jazyk, a tak vytvoriť kvalitnejšiu hru.

Gratulujeme vám k vašim úspechom a tešíme sa, že sa s vervou púšťate do nových výziev.

fotogaléria k tomuto článku:


2014_spongia_01.jpg2014_spongia_02.jpg2014_spongia_03.jpg2014_spongia_04.jpg2014_spongia_05.jpg2014_spongia_06.jpg2014_spongia_07.jpg
2014_spongia_08.jpg2014_spongia_09.jpg2014_spongia_10.jpg2014_spongia_11.jpg2014_spongia_12.jpg2014_spongia_13.jpg2014_spongia_14.jpg



Dnes sa supluje za:

dnes sa nesupluje

Obed v pondelok

Polievka:
1.
2.
3.
4.
5.
Diéta:
Polievka 2:
7.
8.

Kalendár