1. súkromné gymnázium v Bratislave, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava, 02 / 50 20 46 11, info (zavináč) 1sg.sk
Najnovšie na stránke
Všeobecné informácie
Študenti
Učitelia

slovné hodnotenia žiakov

Televízia TA3 vysielala 1. 11. 2016 informáciu z prostredia Ministerstva školstva o potrebe slovných hodnotení žiakov.

Redaktorka sa na ne pýtala aj nás.http://www.ta3.com/clanok/1093587/budu-ziaci-hodnoteni-len-slovne-rezort-skolstva-uvazuje-o-zmene.html Sme jediná škola na Slovensku s 25-ročnou skúsenosťou so slovným hodnotením na vysvedčeniach od prvého ročníka až po maturitu. V čom sú pozitíva slovného hodnotenia?

Prináša:

1. Hodnotenie výkonu, diela, nie osoby žiaka. Chyby robíme všetci, ale nestotožňujeme ich s vlastným sebahodnotením.
2. Je motivujúce, zvyšuje pocit sebadôvery predovšetkým preto, lebo dáva perspektívu rastu.
3. Popisuje osobitosti myslenia a fantázie žiaka.
4. Popisuje kvalitu a rozsah vedomostí.
5. Prognózu - upozorňuje, v čom sa môže žiak zlepšiť, aká môže jeho byť perspektíva v ďalšom štúdiu.
6. Preskripciu – ukazuje, čo a ako sa môže napraviť, rozvíjať, udržať.
7. Má mimoriadny význam pre popis sociálneho správania a individuálnych charakteristík žiaka, ktoré sa nedá dostatočne popísať známkou.

Klady sú podľa našich 25-ročných učiteľských skúseností, názoru rodičov a žiakov nesporné. Z dotazníkov a ankiet, ktoré sme robili v našom projekte Slovné hodnotenie žiakov od šk. r. 2008/09 do šk. r. 2015/16, vyplýva, že na vysvedčení si čítajú tak žiaci ako aj rodičia najprv slovné hodnotenia a až potom známky. Pochopiteľne, veď trendu vzdelávania svojho dieťaťa môže rodič lepšie porozumieť v slovnom vyjadrení než v známke. Známka môže vyjadrovať porovnanie výkonu žiaka s ostatnými žiakmi, ale aj porovnanie s cieľovými požiadavkami v dotyčnom predmete. Nič nehovorí napr. o perspektíve a o úsilí, ktoré žiak vynaložil.

Prečo sa teda slovné hodnotenia na Slovensku vo väčšom rozsahu nepoužívajú?

Prvoradá príčina je v mimoriadnej náročnosti na učiteľa.

1. Pri slovnom hodnotení je podstatné mať na mysli konkrétne situácie, z ktorých je vyvodzované. To si vyžaduje sústredenú pozornosť na každého jedného žiaka v triede. Nikto by nemal preplávať polrok nepovšimnutý. Poznanie žiaka je jedinou možnosťou použiť slovné hodnotenie vo všetkých aspektoch uvedených vyššie.
2. Učiteľ sa stretne počas polroka v priemere so 150 žiakmi na svojich hodinách. Znamená to napísať o každom z nich výstižný komentár na základe ich spoločnej skúsenosti. Je neprípustné mať nejaký vzor a vyjadriť sa k dvom žiakom rovnako. Aj to posilňuje ich individualitu.
3. Osobnostný rast učiteľa a jeho prehlbujúci sa záujem o žiaka je podmienkou výstižného popisu jeho výkonu, správania a sociálnych kontaktov.
4. Ďalšou podmienkou napísania výstižného slovného hodnotenia je odborný rast učiteľa v predmetoch, ktoré učí, ale aj v metodike a metódach, ktoré používa. Porozumieť chybe, ktorú žiak urobil, poznať jej príčiny a dôsledky je krokom k možnej zmene.

Pre mimoriadnu náročnosť slovného hodnotenia by som ho určite nenariadila plošne. Na tom sa musí učiteľský kolektív dohodnúť. Tak ako neprinútime žiadneho žiaka učiť sa a nebodaj mať z toho radosť, tak je to aj s dospelými.
Som rada, že na Ministerstve školstva majú o ďalšie vzdelávanie a osobnostný rast učiteľov ako aj slobodu realizovať sa záujem.

Maja Smreková, riaditeľka 1sg, Bajkalská 20, BA



Dnes sa supluje za:

Alžbeta Nosková, Daniel Pollák, Drahoslava Rapantová, Eva Jahelková, Miroslav Husák, Miroslav Rapant, Sylvia Páleničková, Viliam Kerekeš, Štefan Lomnitzer,

Aktuálne počasie na 1sg:

Teplota: 11.2 °C
Vlhkosť: 88 %
Tlak: 984.02 hPa






Zdroj: meteo stanica 1sg

Kalendár

23.02 - 28.02.2020
lyžiarsky kurz JV, Kubínska Hoľa
do 28.02.2020
1 deň s Inf Praha - výber KN
00.03.2020
__________MAREC____________
01.03 - 06.03.2020
lyžiarsky kurz UG, Chopok
02.03.2020
Deň otvorených dverí – príma 8ročné, 1.ročník 4ročné
02.03.2020
15.00 MZ 1.stupeň
09.03.2020
15.00 – stretnutie vedúcich PK
16.03.2020
15.00 – STRETNUTIE UČITEĽOV
17.03.2020
LH maturitné písomky EČ,PFIČ SJ
do 18.03.2020
pripraviť pozvánky na rodičko
18.03.2020
LH maturitné písomky EČ,PFIČ AJ, NJ
19.03.2020
STRETNUTIE S RODIČMI 1.E, 2.R, 3.W, 4.T
19.03.2020
LH maturitné písomky EČ M
do 20.03.2020
1. priebežné testy – HLKNABCDS
24.03.2020
STRETNUTIE S RODIČMI 4.H,L,3.K,N,2.A,B,1.C,1.D,S,5.P,9.G,Z,M,V,U + projekt Aj: 5.P - pódium, Sj: U - študovňa
26.03.2020
Mladý novinár ISCED3 – kvinta,sexta