1. súkromné gymnázium v Bratislave, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava, 02 / 50 20 46 11, info (zavináč) 1sg.sk
Najnovšie na stránke
Všeobecné informácie
Študenti
Učitelia

slovné hodnotenia žiakov

Televízia TA3 vysielala 1. 11. 2016 informáciu z prostredia Ministerstva školstva o potrebe slovných hodnotení žiakov.

Redaktorka sa na ne pýtala aj nás.http://www.ta3.com/clanok/1093587/budu-ziaci-hodnoteni-len-slovne-rezort-skolstva-uvazuje-o-zmene.html Sme jediná škola na Slovensku s 25-ročnou skúsenosťou so slovným hodnotením na vysvedčeniach od prvého ročníka až po maturitu. V čom sú pozitíva slovného hodnotenia?

Prináša:

1. Hodnotenie výkonu, diela, nie osoby žiaka. Chyby robíme všetci, ale nestotožňujeme ich s vlastným sebahodnotením.
2. Je motivujúce, zvyšuje pocit sebadôvery predovšetkým preto, lebo dáva perspektívu rastu.
3. Popisuje osobitosti myslenia a fantázie žiaka.
4. Popisuje kvalitu a rozsah vedomostí.
5. Prognózu - upozorňuje, v čom sa môže žiak zlepšiť, aká môže jeho byť perspektíva v ďalšom štúdiu.
6. Preskripciu – ukazuje, čo a ako sa môže napraviť, rozvíjať, udržať.
7. Má mimoriadny význam pre popis sociálneho správania a individuálnych charakteristík žiaka, ktoré sa nedá dostatočne popísať známkou.

Klady sú podľa našich 25-ročných učiteľských skúseností, názoru rodičov a žiakov nesporné. Z dotazníkov a ankiet, ktoré sme robili v našom projekte Slovné hodnotenie žiakov od šk. r. 2008/09 do šk. r. 2015/16, vyplýva, že na vysvedčení si čítajú tak žiaci ako aj rodičia najprv slovné hodnotenia a až potom známky. Pochopiteľne, veď trendu vzdelávania svojho dieťaťa môže rodič lepšie porozumieť v slovnom vyjadrení než v známke. Známka môže vyjadrovať porovnanie výkonu žiaka s ostatnými žiakmi, ale aj porovnanie s cieľovými požiadavkami v dotyčnom predmete. Nič nehovorí napr. o perspektíve a o úsilí, ktoré žiak vynaložil.

Prečo sa teda slovné hodnotenia na Slovensku vo väčšom rozsahu nepoužívajú?

Prvoradá príčina je v mimoriadnej náročnosti na učiteľa.

1. Pri slovnom hodnotení je podstatné mať na mysli konkrétne situácie, z ktorých je vyvodzované. To si vyžaduje sústredenú pozornosť na každého jedného žiaka v triede. Nikto by nemal preplávať polrok nepovšimnutý. Poznanie žiaka je jedinou možnosťou použiť slovné hodnotenie vo všetkých aspektoch uvedených vyššie.
2. Učiteľ sa stretne počas polroka v priemere so 150 žiakmi na svojich hodinách. Znamená to napísať o každom z nich výstižný komentár na základe ich spoločnej skúsenosti. Je neprípustné mať nejaký vzor a vyjadriť sa k dvom žiakom rovnako. Aj to posilňuje ich individualitu.
3. Osobnostný rast učiteľa a jeho prehlbujúci sa záujem o žiaka je podmienkou výstižného popisu jeho výkonu, správania a sociálnych kontaktov.
4. Ďalšou podmienkou napísania výstižného slovného hodnotenia je odborný rast učiteľa v predmetoch, ktoré učí, ale aj v metodike a metódach, ktoré používa. Porozumieť chybe, ktorú žiak urobil, poznať jej príčiny a dôsledky je krokom k možnej zmene.

Pre mimoriadnu náročnosť slovného hodnotenia by som ho určite nenariadila plošne. Na tom sa musí učiteľský kolektív dohodnúť. Tak ako neprinútime žiadneho žiaka učiť sa a nebodaj mať z toho radosť, tak je to aj s dospelými.
Som rada, že na Ministerstve školstva majú o ďalšie vzdelávanie a osobnostný rast učiteľov ako aj slobodu realizovať sa záujem.

Maja Smreková, riaditeľka 1sg, Bajkalská 20, BA



Dnes sa supluje za:

Alžbeta Nosková, Andrea Gálová, Barbora Ulrichová, Dagmara Ľahká, Dana Jančinová, Eva Drozdová, Eva Jahelková, Ewa Marková, Ján Žabka, Jana Šmahovská, Jana Šutriepková, Joshua Ruggiero, Katarína Kučerová, Lucas Sprouse, Lukáš Petrík, Mária Šibalová, Marta Soľáková, Michal Torma, Nyall Frye, Pavol Cesnak, Terézia Hochelová, Viera Chytilová,

Kalendár

25.10 - 27.10.2021
prezentácie projektov SCDUGVJ
26.10.2021
Halloween
28.10 - 29.10.2021
jesenné prázdniny
do 30.10.2021
prednáška o darcovstve krvi ABCDS (MiroR)
00.11.2021
__________NOVEMBER__________
02.11.2021
školenie učiteľov, riaditeľské voľno pre študentov
04.11.2021
1. štvrťročný test M – F,O,Z,M
05.11.2021
SCD odovzdanie projektových príspevkov do zborníka
do 05.11.2021
Olympiáda Sj školské kolo (Ivona, Tereza)
do 08.11.2021
odovzdať písomné hodnotenie projektov UGVJ (+% do eŽK)
08.11.2021
1. štvrťročný test SJ – F,O,Z,M
09.11.2021
Ekoexkurzia V po 2.h Jurský Šúr
09.11 - 11.11.2021
PEEP Science Holandsko - online (KatkaK, Evina)
10.11.2021
DOD 1.ročník SZŠ (Silvia)
12.11.2021
Ekoexkurzia J po 2.h Jurský Šúr
13.11.2021
stužková BEETLES (Barbora)
do 15.11.2021
odovzdať písomné hodnotenie projektov SCD (+% do eŽK)
18.11.2021
STRETNUTIE S RODIČMI 1.L, 2.I, 3.E, 4.R
do 19.11.2021
školské kolo Aj olympiády (MišoT, Lucas, Josh)
do 22.11.2021
školské kolo Nj olympiády (Danka, Dagmara)
23.11.2021
STRETNUTIE S RODIČMI 6.T, O + projekty: Aj 6.T (MišoT, Petra) - pódium, Aj O (Nyall, MiroR) - študovňa
24.11.2021
školské kolo Shakespearov pamätník (Lucas, Zuzka)