1. súkromné gymnázium v Bratislave, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava, 02 / 50 20 46 11, info (zavináč) 1sg.sk
Najnovšie na stránke
Všeobecné informácie
Študenti
Učitelia

slovné hodnotenia žiakov

Televízia TA3 vysielala 1. 11. 2016 informáciu z prostredia Ministerstva školstva o potrebe slovných hodnotení žiakov.

Redaktorka sa na ne pýtala aj nás.http://www.ta3.com/clanok/1093587/budu-ziaci-hodnoteni-len-slovne-rezort-skolstva-uvazuje-o-zmene.html Sme jediná škola na Slovensku s 25-ročnou skúsenosťou so slovným hodnotením na vysvedčeniach od prvého ročníka až po maturitu. V čom sú pozitíva slovného hodnotenia?

Prináša:

1. Hodnotenie výkonu, diela, nie osoby žiaka. Chyby robíme všetci, ale nestotožňujeme ich s vlastným sebahodnotením.
2. Je motivujúce, zvyšuje pocit sebadôvery predovšetkým preto, lebo dáva perspektívu rastu.
3. Popisuje osobitosti myslenia a fantázie žiaka.
4. Popisuje kvalitu a rozsah vedomostí.
5. Prognózu - upozorňuje, v čom sa môže žiak zlepšiť, aká môže jeho byť perspektíva v ďalšom štúdiu.
6. Preskripciu – ukazuje, čo a ako sa môže napraviť, rozvíjať, udržať.
7. Má mimoriadny význam pre popis sociálneho správania a individuálnych charakteristík žiaka, ktoré sa nedá dostatočne popísať známkou.

Klady sú podľa našich 25-ročných učiteľských skúseností, názoru rodičov a žiakov nesporné. Z dotazníkov a ankiet, ktoré sme robili v našom projekte Slovné hodnotenie žiakov od šk. r. 2008/09 do šk. r. 2015/16, vyplýva, že na vysvedčení si čítajú tak žiaci ako aj rodičia najprv slovné hodnotenia a až potom známky. Pochopiteľne, veď trendu vzdelávania svojho dieťaťa môže rodič lepšie porozumieť v slovnom vyjadrení než v známke. Známka môže vyjadrovať porovnanie výkonu žiaka s ostatnými žiakmi, ale aj porovnanie s cieľovými požiadavkami v dotyčnom predmete. Nič nehovorí napr. o perspektíve a o úsilí, ktoré žiak vynaložil.

Prečo sa teda slovné hodnotenia na Slovensku vo väčšom rozsahu nepoužívajú?

Prvoradá príčina je v mimoriadnej náročnosti na učiteľa.

1. Pri slovnom hodnotení je podstatné mať na mysli konkrétne situácie, z ktorých je vyvodzované. To si vyžaduje sústredenú pozornosť na každého jedného žiaka v triede. Nikto by nemal preplávať polrok nepovšimnutý. Poznanie žiaka je jedinou možnosťou použiť slovné hodnotenie vo všetkých aspektoch uvedených vyššie.
2. Učiteľ sa stretne počas polroka v priemere so 150 žiakmi na svojich hodinách. Znamená to napísať o každom z nich výstižný komentár na základe ich spoločnej skúsenosti. Je neprípustné mať nejaký vzor a vyjadriť sa k dvom žiakom rovnako. Aj to posilňuje ich individualitu.
3. Osobnostný rast učiteľa a jeho prehlbujúci sa záujem o žiaka je podmienkou výstižného popisu jeho výkonu, správania a sociálnych kontaktov.
4. Ďalšou podmienkou napísania výstižného slovného hodnotenia je odborný rast učiteľa v predmetoch, ktoré učí, ale aj v metodike a metódach, ktoré používa. Porozumieť chybe, ktorú žiak urobil, poznať jej príčiny a dôsledky je krokom k možnej zmene.

Pre mimoriadnu náročnosť slovného hodnotenia by som ho určite nenariadila plošne. Na tom sa musí učiteľský kolektív dohodnúť. Tak ako neprinútime žiadneho žiaka učiť sa a nebodaj mať z toho radosť, tak je to aj s dospelými.
Som rada, že na Ministerstve školstva majú o ďalšie vzdelávanie a osobnostný rast učiteľov ako aj slobodu realizovať sa záujem.

Maja Smreková, riaditeľka 1sg, Bajkalská 20, BA



Dnes sa supluje za:

dnes sa nesupluje

Obed zajtra

Polievka: Tekvicová A:1,7
1.Záhradnícke bravčové mäso, cestovina A:1
2.Zapekaná brokolica, zemiaky, uhorka A:1,7
3.Zeleninový šalát s dvoma druhmi syra, rožok A:1,7
4.Prírodný bravčový plátok, dusená zelenina A:1
5.Chilli con carne (hovädzie), ryža A:1
Diéta:Záhradnícke bravčové mäso, cestovina
Polievka 2:Polievka z medvedieho cesnaku A:7
7.Kuracie soté s ryžou, kapustový šalát
8.Vypr. karfiol, zemiaky, tatárska omáčka A:1,3,7

Kalendár

23.04.2018
1. štvrťročný test M – 9.A,B,8.C,8.D,S
23.04.2018
15.00 – STRETNUTIE TRIEDNYCH
24.04 - 30.04.2018
Expedícia Slovensko AB
26.04.2018
Goetheho pamätník ISCED2
do 27.04.2018
návrh prijímačiek
30.04.2018
školenie učiteľov, riaditeľské voľno pre študentov
00.05.2018
__________MÁJ______________
do 03.05.2018
záverečné testy FR
07.05.2018
klasifikačná konferencia FR
od 07.05.2018
záverečné skúšky – EIHLKN
do 09.05.2018
pripraviť pozvánky na stretnutie s rodičmi
do 10.05.2018
2. priebežné testy – EIHLKN
10.05.2018
STRETNUTIE S RODIČMI 1.W, 2.T, 3.P, 4.O
11.05.2018
rozlúčka s FR
14.05 - 18.05.2018
akademický týždeň (ak nám povolia 1.termín maturít)
14.05.2018
PRIJÍMAČKY 8-ročné, 4-ročné (9.A SJ a M)
15.05.2018
STRETNUTIE S RODIČMI 3.E,I,2.H,L,1.K,N,5.M,6.J,7.G,8.C,8.D,9.A,V,U,S,B
17.05.2018
PRIJÍMAČKY 8-ročné, 4-ročné (aj B, ale len M)
od 21.05.2018
maturity 1. termín
do 22.05.2018
cez eŽK – uzavretie priebežnej klasifikácie (+15 %) EIHLKN