1. súkromné gymnázium v Bratislave, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava, 02 / 50 20 46 11, info (zavináč) 1sg.sk
Najnovšie na stránke
Všeobecné informácie
Študenti
Učitelia

slovné hodnotenia žiakov

Televízia TA3 vysielala 1. 11. 2016 informáciu z prostredia Ministerstva školstva o potrebe slovných hodnotení žiakov.

Redaktorka sa na ne pýtala aj nás.http://www.ta3.com/clanok/1093587/budu-ziaci-hodnoteni-len-slovne-rezort-skolstva-uvazuje-o-zmene.html Sme jediná škola na Slovensku s 25-ročnou skúsenosťou so slovným hodnotením na vysvedčeniach od prvého ročníka až po maturitu. V čom sú pozitíva slovného hodnotenia?

Prináša:

1. Hodnotenie výkonu, diela, nie osoby žiaka. Chyby robíme všetci, ale nestotožňujeme ich s vlastným sebahodnotením.
2. Je motivujúce, zvyšuje pocit sebadôvery predovšetkým preto, lebo dáva perspektívu rastu.
3. Popisuje osobitosti myslenia a fantázie žiaka.
4. Popisuje kvalitu a rozsah vedomostí.
5. Prognózu - upozorňuje, v čom sa môže žiak zlepšiť, aká môže jeho byť perspektíva v ďalšom štúdiu.
6. Preskripciu – ukazuje, čo a ako sa môže napraviť, rozvíjať, udržať.
7. Má mimoriadny význam pre popis sociálneho správania a individuálnych charakteristík žiaka, ktoré sa nedá dostatočne popísať známkou.

Klady sú podľa našich 25-ročných učiteľských skúseností, názoru rodičov a žiakov nesporné. Z dotazníkov a ankiet, ktoré sme robili v našom projekte Slovné hodnotenie žiakov od šk. r. 2008/09 do šk. r. 2015/16, vyplýva, že na vysvedčení si čítajú tak žiaci ako aj rodičia najprv slovné hodnotenia a až potom známky. Pochopiteľne, veď trendu vzdelávania svojho dieťaťa môže rodič lepšie porozumieť v slovnom vyjadrení než v známke. Známka môže vyjadrovať porovnanie výkonu žiaka s ostatnými žiakmi, ale aj porovnanie s cieľovými požiadavkami v dotyčnom predmete. Nič nehovorí napr. o perspektíve a o úsilí, ktoré žiak vynaložil.

Prečo sa teda slovné hodnotenia na Slovensku vo väčšom rozsahu nepoužívajú?

Prvoradá príčina je v mimoriadnej náročnosti na učiteľa.

1. Pri slovnom hodnotení je podstatné mať na mysli konkrétne situácie, z ktorých je vyvodzované. To si vyžaduje sústredenú pozornosť na každého jedného žiaka v triede. Nikto by nemal preplávať polrok nepovšimnutý. Poznanie žiaka je jedinou možnosťou použiť slovné hodnotenie vo všetkých aspektoch uvedených vyššie.
2. Učiteľ sa stretne počas polroka v priemere so 150 žiakmi na svojich hodinách. Znamená to napísať o každom z nich výstižný komentár na základe ich spoločnej skúsenosti. Je neprípustné mať nejaký vzor a vyjadriť sa k dvom žiakom rovnako. Aj to posilňuje ich individualitu.
3. Osobnostný rast učiteľa a jeho prehlbujúci sa záujem o žiaka je podmienkou výstižného popisu jeho výkonu, správania a sociálnych kontaktov.
4. Ďalšou podmienkou napísania výstižného slovného hodnotenia je odborný rast učiteľa v predmetoch, ktoré učí, ale aj v metodike a metódach, ktoré používa. Porozumieť chybe, ktorú žiak urobil, poznať jej príčiny a dôsledky je krokom k možnej zmene.

Pre mimoriadnu náročnosť slovného hodnotenia by som ho určite nenariadila plošne. Na tom sa musí učiteľský kolektív dohodnúť. Tak ako neprinútime žiadneho žiaka učiť sa a nebodaj mať z toho radosť, tak je to aj s dospelými.
Som rada, že na Ministerstve školstva majú o ďalšie vzdelávanie a osobnostný rast učiteľov ako aj slobodu realizovať sa záujem.

Maja Smreková, riaditeľka 1sg, Bajkalská 20, BA



Dnes sa supluje za:

dnes sa nesupluje

Obed v pondelok

Polievka: Tekvicová A:1,7
1.Španielsky vtáčik, ryža, šalát A:1,3
2.Ryžový nákyp A:1,3,7
3.Letný šalát, tmavý rožok A:1,3,7
4.Španielsky vtáčik, dusená zelenina A:1,3
5.Farebné kuracie mäso, cestovina A:1
Diéta:Farebné kuracie mäso, cestovina
Polievka 2:Brokolicová krémová A:7
7.Br. stehno hamburské, cestovina A:1,3,7
8.Špagety s paradajkovou omáčkou, syr A:1,7

Kalendár

23.01.2018
klasifikačná konferencia ISCED1
24.01.2018
klasifikačná konferencia ISCED2
25.01.2018
klasifikačná konferencia ISCED3
31.01.2018
vysvedčenie
00.02.2018
__________FEBRUÁR__________
02.02.2018
polročné prázdniny
04.02 - 09.02.2018
lyžiarsky kurz 9.A, B penzión Tále, Chopok Juh
07.02.2018
Deň otvorených dverí – príma 8-ročné, 1.ročník 4-ročné štúdium
13.02.2018
školské recitačné preteky – ISCED1
14.02.2018
školské recitačné preteky ISCED2,3
15.02.2018
DOD – 1.ročník SZŠ
18.02 - 23.02.2018
lyžiarsky kurz 8.C, 8.D, S, Tatranská Lomnica, Skalnaté Pleso