1. súkromné gymnázium v Bratislave, Bajkalská 20, 821 08 Bratislava, 02 / 50 20 46 11, info (zavináč) 1sg.sk
Najnovšie na stránke
Všeobecné informácie
Študenti
Učitelia

slovné hodnotenia žiakov

Televízia TA3 vysielala 1. 11. 2016 informáciu z prostredia Ministerstva školstva o potrebe slovných hodnotení žiakov.

Redaktorka sa na ne pýtala aj nás.http://www.ta3.com/clanok/1093587/budu-ziaci-hodnoteni-len-slovne-rezort-skolstva-uvazuje-o-zmene.html Sme jediná škola na Slovensku s 25-ročnou skúsenosťou so slovným hodnotením na vysvedčeniach od prvého ročníka až po maturitu. V čom sú pozitíva slovného hodnotenia?

Prináša:

1. Hodnotenie výkonu, diela, nie osoby žiaka. Chyby robíme všetci, ale nestotožňujeme ich s vlastným sebahodnotením.
2. Je motivujúce, zvyšuje pocit sebadôvery predovšetkým preto, lebo dáva perspektívu rastu.
3. Popisuje osobitosti myslenia a fantázie žiaka.
4. Popisuje kvalitu a rozsah vedomostí.
5. Prognózu - upozorňuje, v čom sa môže žiak zlepšiť, aká môže jeho byť perspektíva v ďalšom štúdiu.
6. Preskripciu – ukazuje, čo a ako sa môže napraviť, rozvíjať, udržať.
7. Má mimoriadny význam pre popis sociálneho správania a individuálnych charakteristík žiaka, ktoré sa nedá dostatočne popísať známkou.

Klady sú podľa našich 25-ročných učiteľských skúseností, názoru rodičov a žiakov nesporné. Z dotazníkov a ankiet, ktoré sme robili v našom projekte Slovné hodnotenie žiakov od šk. r. 2008/09 do šk. r. 2015/16, vyplýva, že na vysvedčení si čítajú tak žiaci ako aj rodičia najprv slovné hodnotenia a až potom známky. Pochopiteľne, veď trendu vzdelávania svojho dieťaťa môže rodič lepšie porozumieť v slovnom vyjadrení než v známke. Známka môže vyjadrovať porovnanie výkonu žiaka s ostatnými žiakmi, ale aj porovnanie s cieľovými požiadavkami v dotyčnom predmete. Nič nehovorí napr. o perspektíve a o úsilí, ktoré žiak vynaložil.

Prečo sa teda slovné hodnotenia na Slovensku vo väčšom rozsahu nepoužívajú?

Prvoradá príčina je v mimoriadnej náročnosti na učiteľa.

1. Pri slovnom hodnotení je podstatné mať na mysli konkrétne situácie, z ktorých je vyvodzované. To si vyžaduje sústredenú pozornosť na každého jedného žiaka v triede. Nikto by nemal preplávať polrok nepovšimnutý. Poznanie žiaka je jedinou možnosťou použiť slovné hodnotenie vo všetkých aspektoch uvedených vyššie.
2. Učiteľ sa stretne počas polroka v priemere so 150 žiakmi na svojich hodinách. Znamená to napísať o každom z nich výstižný komentár na základe ich spoločnej skúsenosti. Je neprípustné mať nejaký vzor a vyjadriť sa k dvom žiakom rovnako. Aj to posilňuje ich individualitu.
3. Osobnostný rast učiteľa a jeho prehlbujúci sa záujem o žiaka je podmienkou výstižného popisu jeho výkonu, správania a sociálnych kontaktov.
4. Ďalšou podmienkou napísania výstižného slovného hodnotenia je odborný rast učiteľa v predmetoch, ktoré učí, ale aj v metodike a metódach, ktoré používa. Porozumieť chybe, ktorú žiak urobil, poznať jej príčiny a dôsledky je krokom k možnej zmene.

Pre mimoriadnu náročnosť slovného hodnotenia by som ho určite nenariadila plošne. Na tom sa musí učiteľský kolektív dohodnúť. Tak ako neprinútime žiadneho žiaka učiť sa a nebodaj mať z toho radosť, tak je to aj s dospelými.
Som rada, že na Ministerstve školstva majú o ďalšie vzdelávanie a osobnostný rast učiteľov ako aj slobodu realizovať sa záujem.

Maja Smreková, riaditeľka 1sg, Bajkalská 20, BA



Dnes sa supluje za:

Barbora Ulrichová, Dana Jančinová, Daniela Lahvičková, Drahoslava Rapantová, Eva Jahelková, Miroslav Rapant,

Obed dnes

Polievka: Šampiňónová kyslá A:1,7
1.Pečené rybie filé na masle, zemiakové pyré A:1,4,7
2.Makové šúľance, biela káva A:1,3,7
3.Zeleninový šalát s kuracím mäsom A:1,7
4.Pečené rybie filé na masle, čer. zelenina A:1,4,7
5.Kotlíkový guláš, chlieb A:1
Diéta:Kotlíkový guláš, chlieb

Kalendár

do 18.10.2018
HL odovzdanie príspevkov do zborníka za skupinu (definitívna verzia)
do 18.10.2018
KNAB odovzdať projekty + resumé
22.10 - 23.10.2018
príprava prezentácií HLKNAB
24.10 - 26.10.2018
prezentácie projektov HLKNAB
25.10.2018
Halloween MZO
27.10.2018
Stužková ELKS
29.10.2018
školenie učiteľov, riaditeľské voľno pre študentov
30.10.2018
sviatok
31.10 - 02.11.2018
jesenné prázdniny
00.11.2018
__________NOVEMBER_________
01.11 - 02.11.2018
jesenné prázdniny
08.11.2018
1. štvrťročný test M – 9.C,9.D,S,8.G,U
08.11.2018
DOD 1.ročník SZŠ
12.11.2018
15.00 MZ SZŠ 1.stupeň
12.11.2018
1. štvrťročný test SJ – 9.C,9.D,S,8.G,U
14.11.2018
Olympiáda Sj školské kolo
16.11.2018
Konferencia k 100. výročiu ČSR
17.11 - 24.11.2018
projekt PEEP Fínsko